A magyarországi középiskolás magyar nyelv tankönyvek tematikájának alkalmazott nyelvészeti (ANY) korszerűsége/telítettsége.

Posted By on August 8, 2010

A tanulmány azt nézi meg, hogy Magyarországon hogy is áll az alkalmazott nyelvészet tanítása és kutatása, milyen korszerűek a középiskolás tankönyvek, milyen módszerekkel dolgoznak, mennyire építenek a középiskolások meglévő ismereteire (például a számítógép közvetítette kommunikáció területén), hogy még mindig él és virágzik a preskriptív nyelvszemlélet az olyan feladatmegfogalmazásokban, mint, hogy Milyen káros nyelvi jelenségekre figyelsz fel a következő  mondatokban? Javítsd ki a mondatokat! “A hölgyek shoppingoltak két full extra Opelt”. Az is problematikus,  hogy miért is kell hozzászólást írni egy középiskolásnak azzal a címmel, hogy a “Férfi a teremtés koronája”, és hogy az a nőies, ha valaki így beszél: ”Olyan cuki kis kalap volt rajtad, irtó édes”.  Ezzel a sztereorípiák reprodukciójára tanítjuk a középiskolásokat, és “hivatalosan” jól meg is erősítjük ezt bennük.

Megjelent:

Juhász Valéria (2010) A magyarországi középiskolás magyar nyelv tankönyvek tematikájának alkalmazott nyelvészeti (ANY) korszerűsége/telítettsége. In Kozmács István – Vanconé Kremmer Ildikó (szerk.) Tudomány az oktatásért – oktatás a tudományért. Közös jövőnk a nyelv 1. Nyelvtudomány és Pedagógia. Nitra, 2010. 161-174.

Itt olvasható:

juhaszvaleria_nyelv

About the author

Comments

Leave a Reply

Please note: Comment moderation is currently enabled so there will be a delay between when you post your comment and when it shows up. Patience is a virtue; there is no need to re-submit your comment.

You must be logged in to post a comment.